سئو برای مبتدیان
آموزش سئو مبتدی مقدماتی + 0 تا 100 یادگیری سئو برای مبتدیان
ما در دوره آموزش سئو پیشرفته، تمام نکات مربوط به عقد قرارداد، شیوه گرفتن پروژه و میزان مبالغی که برای کلمات نیاز است را به شما آموزش خواهیم داد. در بخش بالا، نکته ای که ناگفته مانده است، طول این انکر تکست ها است، به عنوان مثال،کلمات کلیدی فیریز مچ طولانی تر از کلمات کلیدی اگزکت مچ است، به همین دلیل نام آن ها به همین دلیل است. مهم این است که یاد بگیرید، کلمات کلیدی را که خارج از بحث هستند وارد نکنید. بنابراین هرجا که شنیدید انکرتکست شما برای سئو چیست یا کسی به شما دوره آموزشی داده است، باید بدانید که انکر کلمه موضوع شماست. سئو کلاه خاکستری یکی از پرطرفدارترین روش ها در بین متخصصان سئو است و به جرات می توان گفت که بیش از 50 درصد وب سایت ها از این روش سئو کلاه خاکستری برای سئو سایت خود استفاده می کنند. چون ریسک کمتری دارد و در مدت زمان کوتاهی به صفحه اول گوگل و در نهایت لینک یک گوگل می رسند.
نمی خواهید ماهی 1000 نفر را به وب سایت خود بفرستید و تنها 3 نفر به کاربر واقعی (مشتری) تبدیل شوند. می خواهید 300 نفر را ماهانه به سایت خود بفرستید و 40 نفر به کاربر واقعی تبدیل شوند. پیش از این که هر کدام از این کارها را انجام دهید، باید ابتدا اهداف وب سایت خود را بدانید تا بتوانید طرح استراتژی سئو خود را اجرا کنید. کار شما به عنوان سئو این است که سریعا محتوایی که کاربر می خواهد را با فرمتی که مطلوب آن است تهیه کنید. برخی مشخصه های SERP در گوگل، ارگانیک هستند و می توانند تحت تاثیر سئو قرار گیرند. این موارد شامل اسنیپت های خاص (نتیجه ارگانیکی که پاسخ را داخل کادر نشان می دهد) و سوالات مربوطه (مثلا کادرهای “افراد این سوالات را نیز پرسیده اند”) است.
اما اگر این افزونه را ندارید، می توانید به راحتی صفحات را با استفاده از افزونه هایی مانند Rank Math و Redirect آپلود کنید. اگر بتوانید هدف افراد از عباراتی که سرچ می کنند را بفهمید (یعنی بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند)، آن وقت می توانید از سردرگمی جلوگیری کنید. ربات های گوگل، در سایت شما می خزند (عملیات crawl) و به دنبال تایتل و هدینگ های توصیفی می گردند تا بفهمند که شما دقیقا چه چیزهایی را در مقالات خود آورده اید. هر کدوم از این بخشها اهمیت خودشون رو دارن، پس بیاین هر کدوم رو جداگانه بررسی کنیم. ما قراره تو این راهنما به همه این بخشها بهطور کامل بپردازیم، ولی فعلاً میخواستیم یه نگاه کلی به ساختار کل راهنما بندازیم. پیشنهاد من مطالعه کامل همه ی 7 مرحله برای همه عزیزان است تا با نظراتشون بتونیم این 7 مرحله را هر چه بیشتر مفید تر و غنی تر از نکات سئو کنیم.
همچنین، سئو به کسبوکارها کمک میکند تا به مرور زمان، اعتماد کاربران و اعتبار خود را در فضای آنلاین بهبود ببخشند. کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر در موتور جستجو تایپ میکند و به واسطه آن به سایت شما هدایت میشود. برای افزایش شانس حضور در نتایج برتر صفحه نتایج، باید کلمات کلیدی درست را در وب سایت خود قرار دهید. آنچه که هنگام انتخاب کلمه کلیدی باید در نظر بگیرید، شاخصهایی مانند حجم جستجو (میانگین جستجوهای ماهانه) و رقابت پذیری است. این شاخصها نشان میدهند که رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر آسان یا سخت است. به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی باید با وب سایت، محصول یا خدمات شما مرتبط باشند.
موتورهای جستجو اغلب متوجه سوء استفاده هایی می شوند که در نتایج جستجو قابل مشاهده است و در نتیجه صفحه را در رتبه (رنک) پایین تری قرار می دهند. سئو توسط افراد و مشاغل از طریق اینترنت برای افزایش دید و محتوای وب سایت ها و در نتیجه گسترش تجارت استفاده می شود. شرکت ها معمولاً کارشناسان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را برای اجرای چنین استراتژی هایی برای افزایش ترافیک ارگانیک استخدام می کنند. ترافیک ارگانیک به طور طبیعی وارد وب سایت می شود و به عنوان ابتکارات PPC یا پرداخت به ازائ کلیک شناخته نمی شود. افراد مبتدی در سئو، همیشه با این چالش رو به رو هستند که واقعا آن را باید چطور یاد گرفت.
بنابراین این صفحات از ماراتن رتبه بندی گوگل عقب مانده و رتبههای پایینتر را میگیرد. با تعریف لینک ترجیحی (Canonical URL) بین چند صفحه، به گوگل میگویید که از شباهت این صفحات آگاهاید و اولویتبندی مدنظرتان را هم تعیین میکنید. با این کار، صفحاتی که برای آنها لینک ترجیحی تعریف شده رتبهبندی نمیشود و فقط همان لینک ترجیحی رتبه میگیرد. به همین علت، بر خلاف سالهای گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب میدانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده میشود و به کار میرود. میتوانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و میتوانید برای موتورهای جستجو بنویسید. از اصول مهم دیگر در حوزه سئو باید به مبانی آن در ساختار سایت اشاره کرد.
برای keyword research از ابزارهایی مثل Ahrefs، کیورد پلنر، Nail patel و Semrush میتوانید استفاده کنید. در مقاله ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی به صورت کامل این ابزارها را معرفی کردیم. دیگر از آن دوران که سایتها یک کلمه کلیدی را صدها بار و بی دلیل در صفحه تکرار میکردند تا لینک 1 گوگل شوند گذشته است. گوگل در عصر جدید به سایتهایی با محتوای باکیفیت و مفید بیشتر احتیاج دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بعد از یادگیری مفاهیم سئو شما نیاز به انجام پروژه های عملی دارید.
در این راهنما دیدید که کنیبالیزیشن چیست و چطور به سئو آسیب میزند. ازاینبهبعد، دید بازتری نسبت به انتخاب کلمات کلیدی دارید و میتوانید محتاطانهتر عمل میکنید. با این حال، از پوشش دادن یک مبحث خاص از زوایای مختلف در محتواهایتان نترسید. کافی است مثل یک بندباز قهار، کلمات کلیدی درستی را برای هر صفحه هدف قرار دهید تا ضمن انتشار محتواهای قوی، از همنوعخواری کلمات کلیدی هم جلوگیری کنید. حذف کامل و مستقیم یک صفحه، ترافیک احتمالی آن صفحه را از بین میبرد.
دقت داشته باشید که بهتر است لینک سازی داخلی را همانند لینک سازی خارجی سایتتان، متنوع بسازید تا ارزش بیشتر داشته باشد. اقداماتی که در سرچ کنسول قابل اجرا و انجام است بسیار زیاد بوده که در مقاله آموزش سرچ کنسول می توانید با این ابزار گوگل بیشتر آشنا شوید. هم چنین استفاده نکردن از گواهی SSL می تواند باعث بروز مشکلات امنیتی شود، به خصوص زمانی که یک سایت تجارت الکترونیک داشته باشید از کاربران بخواهید که اطلاعاتشان را در سایت شما وارد کنند. بر طبق یک مطالعه، بیش از 60% جستجوها با تلفن های همراه انجام می شود، پس mobile-friendly بودن یک سایت در سئو اهمیت بسیاری دارد. اگرچه این رباتها روز به روز هوشمند تر و به انسانها شبیه تر می شوند، اما هنوز هم میان آنها تفاوت های عظیمی وجود دارد. بنابراین هدف شما باید ایجاد یک تجربه خوب چه برای کاربر و چه برای ربات باشد.
این میتونه تو تصمیمگیریهای آینده کمک کنه و بهت یه درک نسبی از قدرت سایتت بده. معمولاً یه مدت طول میکشه تا موتورهای جستجو سایتها و صفحات جدید رو ایندکس کنن، پس اگه سایتت تازه راهاندازی شده، شاید باید کمی صبر کنی. اگر تجربه بهینه سازی و سئو کردن چند وبسایت را دارید، میتوانید از قسمت 4 به بعد مطلعه کنید. هر پروژه سئو شرایط خاص خودش را دارد و یادگیری هایی که قطعا تجربه های ارزشمندی خواهند شد. فراموش نکنید سئو 80 درصد تجربه کردن (کیوردهای مختلف، شرایط محتلف جایگاهی سایت و …) است و آموزش هایی که در وب فارسی است بسیار محدود و در وب انگلیسی بسیار جنرال است.
کلیدواژهها نقش حیاتی در سئو دارند و انتخاب صحیح و استفاده مناسب از آنها میتواند به بهبود رتبهبندی سایت در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک کمک کند. با تحقیق و تحلیل مناسب کلیدواژهها، میتوانید به نتایج بهتری در سئو دست یابید و سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. سئو و بهینهسازی وبسایت امروزه یکی از مهمترین رویکردهای افزایش فروش کسبوکارهای آنلاین است. سئو گوگل که روی بهبود رتبه در موتور جستوجوی گوگل تمرکز میکند، از مهمترین انواع سئو است و در کنار سئو یوتیوب میتواند تأثیر زیادی بر افزایش ورودی داشته باشد. در این مقاله از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک، تمامی این موارد در کنار معرفی مسیر شغلی و بازار کار سئو بررسی شدهاند. سئو بهطور کلی با هدف بهبود دیده شدن وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستوجو (SERP) عمل میکند.
در این راهنمای سئو که مخصوص افراد مبتدی است، ما درباره همه موضوعات اساسی و حیاتی سئو بحث خواهیم کرد؛ و شما دانش کافی به دست خواهید آورد تا بتوانید پروسه سئو سایت خودتان را پیش ببرید. بهترین روش برای کسب بکلینک بهعنوان یک فرد مبتدی در سئو، ایجاد محتوای باکیفیت و صفحات ارزشمند در سایت خود است. این کار باعث میشود افراد بهطور طبیعی بخواهند به سایت شما لینک بدهند. این دستورالعملها به شما کمک میکنند تا URLهای ساده و قابلفهم برای موتورهای جستجو و کاربران ایجاد کنید. فیچر اسنیپتها در بالای برخی نتایج جستجو، در موقعیتی به نام موقعیت صفر (Position Zero) ظاهر میشوند. این موقعیت شما را بالاتر از تمام صفحات دیگر قرار میدهد و میتواند به سایت شما کمک کند تا کلیکها و ترافیک بیشتری به دست آورد.
هدف جستجو (search intent)، در واقع توقع افراد از آن عبارتی است که سرچ می کنند. برای مثال، اگر یک صفحه، لیستی از محصولات مختلف قهوه را به شما نشان دهد و آن صفحه با قهوه ترک، رتبه بگیرد، برای کسی که سرچ می کند “چگونه قهوه ترک درست کنیم” مرتبط نخواهد بود. بدون اینکه مقصود و هدف جستجو را بدانید، کلمه کلیدی کاملا به درد نخور خواهد بود. کلمات کلیدی شما می توانند کوتاه (short-tail)، دو کلمه ای و بلند (long-tail) باشند، حتی می توانند 3 کلمه یا بیشتر باشند. وقتی افراد در گوگل می نویسند “بهترین شرکت بیمه”، اگر می خواهید نام شما را ببینند، باید این عبارت کلیدی را در تایتل، توضیحات متا و بدنه محتوای خود استفاده کنید.
یه حقیقت درباره سئو اینه که سایتهای محبوب معمولاً رتبه بالاتری دارن. یه تمرین خوب توی سئو اینه که محتوا رو مثل یه طرح کلی ببینی و اونو به بخشهای منطقی تقسیم کنی. گوگل توضیحات تکراری رو دوست نداره، پس هر صفحه باید دیسکریپشن خودش رو داشته باشه. اگرچه محدودیتی برای طول متا دیسکریپشن وجود نداره، گوگل معمولاً اونا رو بین 150 تا 160 کاراکتر کوتاه میکنه، پس بهتره توی همین حدود بمونی. حتماً عناوینی بنویس که توصیفی و منحصربهفرد باشن و دقیقاً نشون بدن کاربر توی اون صفحه چه چیزی پیدا میکنه. ولی اول باید بدونی مردم دقیقاً چی رو سرچ میکنن؛ یعنی همون کلمات کلیدی که استفاده میکنن.
یکی دیگر از چهرههای معروف در دنیای جستوجو، نیل پتل کسی است که حتما نامش را دنیای جستوجو و سئو میشنوید. ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان او، اوبرساجست (Ubersuggest)، جایگزین سریع و خوبی برای برخی از ابزارهای پیچیدهتر (و پولی) موجود است. ماز ابزارهای مفیدی برای بازاریابان وب و کارشناسان سئو ایجاد میکند. نمرات که ماز میدهد یکی از مراجع ارزیابی کیفیت فنی و حتی محتوایی سایتهای مختلف است. راهنمای سئو مبتدیان ماز یکی از معتبرترین منابع موجود در این زمینه است و برای تازهکارها یک منبع ضروری به شمار میآید.
هات اسپات برای شروع بینظیر است، اما به نظرم بهتر است ویدئوها روی سرعت ۱.۵ برابر ببینید. بررسیهای رایگان بازاریابی Exposure Ninja به صاحبان وبسایت کمک میکند که مشکلات پنهان وبسایت خود را درک کنند. هر بررسی وبسایت منحصربهفرد است و توسط یک متخصص واقعی بازاریابی تهیه میشود. اسکریمینگ فراگ به شما امکان میدهد که آمار کلیدی SEO برای هر صفحه در وبسایت خود را مشاهده کنید. آنها حساب توییتر خود را با اخبار سئو و بهروزرسانیهای نرمافزارشان بهروز میکنند.
بدون توجه به اصول بهینه سازی سایت، مشتریان وفادار خود را از دست می دهید. درنتیجه با فعالیت در آن و بهینهسازی محتوا برای جستوجو، مخاطبان بالقوه زیادی خواهید داشت. سئو یوتیوب میتواند به شما کمک کند تا ویدیوهایتان بیشتر دیده شود که به بهبود رتبه سایت خودتان هم تا حد زیادی کمک میکند. در دنیای دیجیتال امروزی که اینترنت، منبع اصلی اطلاعات و تجارت است، بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو (SEO) نقشی اساسی در تعیین سرنوشت یک وبسایت ایفا میکند. در این بخش به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه SEO میتواند حضور شما در دنیای آنلاین را بسیار حرفهایتر کند، تعامل کاربر را افزایش داده و حتی تبدیل کاربر له مشتریها را بهبود دهد. رسیدن به این رتبههای برتر و حفظ آنها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبهها تلاش میکنند.
بله، البته همنوعخواری میتواند برای هر کدام از کلمات کلیدی رخ دهد؛ اما بعضی از انواع کلمات کلیدی، در عمل پتانسیل بیشتری برای کنیبالیزیشن کلمات کلیدی (Keyword cannibalization) دارد. کنیبالیزیشن (Cannibalization) در لغت بهمعنی هم نوعخواری است. در تجارت نیز به معنی جذب سود یکی از محصولات یا خدمات توسط محصولات دیگر است. در این مطلب از بخش آموزش سئو در بلاگ پارسپک به معرفی مفهوم کنیبالیزیشن کلماتکلیدی، انواع آن و نحوه جلوگیری و حتی پیشگیری از آن میپردازیم. همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. در مجموعه درسهای SEO چیست در متمم میکوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم.
معمولاً سایتهای برتر اینترنت اونهایی هستن که تعداد زیادی لینکهای باکیفیت دارن. لینکهای داخلی (یعنی لینکهایی که از صفحات سایت خودت میان) هم به گوگل سیگنال میدن که صفحات سایتت رو بررسی و در نهایت رتبهبندی کنه. اگه عنوانت طولانیه، سعی کن کلمات کلیدی مهم رو توی قسمت اول بیاری. برای نتایج موبایل، معمولاً عناوین طولانیتر هم مشکلی ایجاد نمیکنن، مخصوصاً اگه بیشتر ترافیکت از طریق موبایل باشه. برای اینکه یه نگاه سریع به نسخه موبایل سایتت از دید موتورهای جستجو داشته باشی، میتونی از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنی.
این ساختار شامل وضعیت دسته بندی ها، لینک های منو، دسترسی صفحات برای مخاطب و .. مهم ترین اصل سئو در نویسندگی توجه به این موضوع است که برای چه کسانی مطلب می نویسید. این اصل به شما کمک می کند تا ضمن شناخت نیاز مخاطبان تان، موضوعاتی مرتبط با این نیاز تولید کنید. یکی دیگر از راههای عالی برای یادگیری سئو، یادگیری از کارشناسان باتجربه این صنعت است. تعدادی از کارشناسان سئو هستند که دورههای آنلاین، کارگاهها و خدمات مشاورهای را ارائه میدهند.
اگر چه به نظر نمیرسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم. بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایهایترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود. گوگل محتوای صفحات را از برچسب عنوان تعیین میکند؛ بنابراین مطمئن شوید که محتوای خود را به طور دقیق توصیف میکنید. عنوان هرچه هدفمندتر و هیجان انگیزتر باشد، شانس کلیک بیشتر میشود. یک دوره مقدماتی و رایگان سئو که بسیار پربار و سرشار از تجربه مدرس و با کیفیت بالا تهیه شده تا بتوانید در زمان کمتری وب سایت را سئو کنید.
اگر با این وب سایتها بخواهید در ابتدا درگیر شوید، نه تنها موفق نمیشوید، بلکه روند پیشرفت شما بسیار طولانی تر هم خواهد بود. به جای این موضوع بهتر است بر روی کلمات کلیدی ای تمرکز کنید که تنها برای مشتریان خدمات و یا محصولات شما اهمیت دارند. چرا که به این شیوه، تعداد کسب و کارهایی که با آنها به رقابت می پردازید بسیار کمتر هستند و این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید به رقابت با دیگر وب سایتها بپردازید. موتورهای جستوجو مانند گوگل در درک اهداف و انگیزه کاربر (Search Intent) بسیار حرفهای شدهاند. درنتیجه با تولید محتوایی که با هدف و انگیزه جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، نه تنها ترافیک ارگانیک جذب میکنید، بلکه اعتبار کسبکار آنلاین خود را هم بیشتر میکنید.
پس نذار محتوای سایتت قدیمی و از مد افتاده بشه و بهطور منظم بروزرسانیش کن تا همچنان مرتبط باقی بمونه. البته نیازی نیست همه مطالب رو دائم بهروز کنی، ولی اگه محتوای قدیمیت دیگه مثل رقبات جذاب و بهروز نیست، بهتره یه دستی به سر و روش بکشی. میتونی با استفاده از "کلمات کلیدی پایه" (seed keywords) توی ابزار تحقیق کلمات کلیدی، یه لیست از کلمات هدف تهیه کنی. از خودت بپرس سایتت واقعاً شایسته اینه که توی نتایج جستجو بیاد؟ یعنی محتوای سایت واقعاً ارزشمنده؟ سایتهایی که محتوای کپی یا اسپم دارن، ممکنه بهطور پیشفرض از نتایج حذف بشن. خوشبختانه، وقتی تازه شروع میکنی، یه سری اصول ساده هست که با رعایتشون، میتونی پایههای سئوی سایتت رو محکم کنی.
حالا که ما توانستیم با گوگل صحبت کنیم گوگل از اسکیما های ما برای ارائه دادن خدمات به کاربران استفاده می کند و بطور ریچ اسنیپت در سرپ گوگل به نمایش در می آورد. برای اینکه عملکرد خوبی در نتایج جستجو داشته باشید، باید بدانید که مردم چه می خواهند و چگونه خدمات یا محصولات شما، می تواند خواسته های آنها را برآورده کند. گوگل از طریق انجمن Webmaster Central Help Forum، به مدیران وب و سئو کار ها کمک می کند (متاسفانه بینگ، انجمن های مدیر وب خود را در سال 2014 بست). به همین دلیل، این دوره ویدیویی پایهای SEO را برای شما ایجاد کردهام که اصول SEO را در مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به شما آموزش میدهد. روشهای زیادی برای انجام این کار وجود دارد و بدون هیچ تجربهای در زمینه SEO، ممکن است دشوار باشد که بدانید از کجا باید شروع کنید.
حتی این لیست نکات اصولی سئو برای افراد مبتدی نیز نیاز به بهروزرسانی دارد تا مفید باقی بماند! به همین دلیل، باید یک برنامه منظم برای ایجاد و بهروزرسانی محتوا تنظیم کنید تا از نابودی محتوا (Content Decay) جلوگیری کرده و رتبه را بهبود دهید. به خاطر داشته باشید که محتوای شما معمولاً باید در صفحه اول نتایج جستجو رتبه بگیرد تا به اسنیپت تبدیل شود. اگرچه گاهی اوقات اسنیپت به سایتی در صفحه دوم تعلق میگیرد، اما این مورد بسیار نادر است. آکادمی هات اسپات شامل مجموعهای از دورههای مرتبط با سئو محتوا است، از جمله ویدیوهایی درباره بازاریابی درونگرا، بازاریابی ایمیلی و حتی بازاریابی اینستاگرامی.
منظور از سایت بهینه شده ایجاد تغییرات و اصلاحات در کدنویسی و قالب سایت است. در این صورت کاربر نمیتواند در مرورگر خود تصویر سایت را مشاهده کند. تازه این یکی از مسیرهای درآمدزایی از سایتهای پربازدید است و بعضی از آنها از راههای دیگری مثل فروش محصولات آموزشی، همکاری در فروش با سایتهای بزرگ و... آخرین مرحله آموزش اولیه سئو این است که با شرکت در کلاس ها و دوره های سئو می توانید مهارت ها و دانش خود را ارتقا دهید. در واقع همانطور که در بالا ذکر شد این مرحله به معنای پایان آموزش نیست و برای آموزش سئو همیشه خود را به روز می کنید و سعی می کنید چیزهای جدید یاد بگیرید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری